assalamualaikum semua... Heyy ! Awak stalk sini ke ?? Haa ! kantoi.. Btw, tiada apa yg menarikk dekat sini tapi yg pasti anda tidakk rasa menyesal laa.. Hehehe.. Dah mula jarang blogging tapi korang boleh follow aku dekat twitter :)

31 July 2012

hijab . . .

Assalamualaikum ! *tak jawb dosa*


okay firstly nak tanya khabar laa kann, dah lama benor tak tanya khabar korang semua... hee... allhamdulilahh, harini dah 11 hari kita berpuasa bagi umat islam... aku still lagi takde ponteng puasa yee sebab nak simpan cuti untuk masa seminggu akan dtg kann... hehehe...


memandangkann kita semua dalam bulan ramadhan yg mulia lagi banyak barakah nyaa so aku nak share experience aku laa pasal hijab atau lebih mesra dgn panggilan tudung gitu.. hahaha.. sementara dok tunggu waktu berbuka ni rasa macam nak update entry plakk tu yg amek topik cmni... aku bersyukur alhamdulilahh sebab sekarang aku masih lagi kekal berhijab ! now masuk laa storyline aku, haha.. aku ni sebenarnyaa takde la baik mana punn, im normal person ada buat kesilapan dan jugak ada kelemahannya kann.. tapi ramai yg rasa orang yg berhijab tu baik ! alhamdulilah laa kann, pandangan memasing... aku ni asalnya bukan laa perempuan bertudung ! well, semua orang ada masa siilam or masa lampau kann... dari kecik kott aku tak bertudung, free hair gitu kecuali tempat tempat yg mewajibkan aku pakai tudunglaa kann... hee... aku sekolah rendah pun dekat convent which is skola yg bebas sama ada nak bertudung ataupun tidak kann... majority nyaa tak pakai tudung babe so aku ni mungkin terpengaruh di situ, hahaha... mak and kakak aku seorang yg bertudung and pergi mana mana punn tudung mesti keutamaan laa... kat johor ni kalau sebelah pagi dah sekolah kebangsaan maka belah petang kena pergi sekolah agama laa kann so nama pun sekolah agama tudung tu mesti wajib laa pakai kann, aku macam budak lain laa pakai tudung... family aku plak jenis yg sangat open minded, dorg tak pernah paksa aku bertudung punn so aku punn makin naik lemak laa tak bertudung pergi memana.. hahaha.. dalam family besar aku sebelah mak mahunpun sebelah ayah semuanya brtudung ! means kazen aku semuanya bertudunglaa so bila jalan ramai ramai dgn dorg aku sorang jeelaa yg free hair doe ! aku tak pernah rasa janggal pun masa tu sebab aku rasa aku belum cukup matured nak pakai tudung... free hair aku tu diteruskann sampai laa ke sekolah menengah ! hahaha... takdela pelik mana nokk... yg dariawal decide nak sambung sekolah menengah dekat convent jugak sbb bebeas untuk bertudung ke tak kann tapi parents macam tak bagi plakk sebab jauh dari rumah aku... sedih sedih ! hahaha... ayah decide hantar aku sekolah yg baharu je bukak masa tu kat segamat ! and dekat sekolah tu aku tak kenal sesiapa pun ! macam makhluk asing pun ado time tu, hahaha... kawan kawan aku plak majority nya sama jugak macam aku free hair bila kat luar, kira ada gang laa kann... kau hado ?? mesti hado kannn... sebab bila sekolah menengah n dorang kebanyakkannya berpuak puak ! means puak yg brtudung and puak yg tak bertudung ! masa tu rasa tak heran laa bila jumpa bebudak satu sekolah yg tak bertudung, hahaha... sebab aku punn sama kann... well, dalam setandan pisang tak semestinya semua busuk kann ?? aku ada laa jugak kawan yg bertudung and dorg punn okay je berkawan dgn aku ni, heee... setiap kali keluar, setia kali tu jugak laa aku tak bertudung ! kalau pakai tudung aku rasa macam org tengok aku jee, janggal gila kott... kakak aku sorg ni selalu laa jugak nasihatkann aku bertudung tapi aku jiwa memberontak kann mana nak dengar.. hahaha... thenn, sampai laa aku Form4 umur time tu dah 16 tahunn baharu sedar yg bertudung ni sebenarnyaa banyak kelebihann ! so, awal tahun 2010 aku mula slow slow untuk bertudung... mula mula memang laa rasa lain macam kann tapi sampai bila aku nak ikot kann perangai aku, time tu jugak aku rasa hati aku betol betol rasa nak berubah ! berubah demi masa depan aku, demi hidup aku... firstly, aku private kann semua gambar aku yg tak bertudung kat laman social myspace dan facebook ! thenn, aku teruskann bertudung jumpa orang ramai, alhamdulilahh ! family aku memula macam tak percaya laa sebab aku sebok nak beli tudung macam macam peshenn time tu, hahaha.. and mak aku ofcurse laa seronok nampak anak dara dia sorang lagi ni da bertudung ! walaupun nampak sikit penghijrahan aku tapi bermakna untuk diri aku... bila dah bertudung semua benda terbatas macam pergaulann tu, aku dah start cntrol cara aku berkawan dgn lelaki, aku control setiap perkataan yg keluar dari mulut aku ! aku bukann hipokrit tapi berubah untuk kbaikan bersama... hehehehe... bila dah kekal pakai tudung, pergi mana mana tudung punn dah melekat kat kepala, huuu... tapi bila keluar pergi memana tak pakai tudung tu gy buat aku rasa janggal skrg... aku punn manusia yg perlukan perubahan setiap inci hidup aku.. aku still lagi berkawan dgn kawan kawan aku yg free hair walaupunn dah byk kali nasihat suruh berubah tapi tak dilayan, hahaha... makcek2 aku ramai jugak yg terkejot mula mula tengok aku berubah sebab dulu aku suka buat ber peshenn peshenn rambut tapi skrg kalau buat punn tak bagi orang nampak... hahahaha... nama punn aurat ! tapi alhamdulilah laa, banyak beza orang yg bertudung and tidak bertudung and byk beze jugak balasan ALLAH pada mereka semua ! aku cuma share pengalaman hidup, betol cakap orang pengalaman mematangkann kita and thats what i learn ! ramai org selalu ckp yg pakai tudung tu tak semestinyaa baik tapi sekurang kurangnya dia masih menutup aurat pada org bukan mahramnyaa... daripada org yg baik tapi tak bertudung sama jugak kann ?? so, tak perlulaa nak judge dosa orang lain sebab semua manusia tu ada dosa beza nya sama ada byk ataupun tidak !




















so, cukuplaa aku share gn korang gambar gambar bila aku dah berhijab, alhamdulilahh ! semoga kekal... seriously aku cakap semua perempuan yg berhijab tu lebih cantik ! :)


with purplishes love,

THANKS ! sudi membaca, sayang korang :)

1 comment:

fiqah hamed said...

Jemput join GA ini..Akan tamat sekiranya sudah cukup 150 peserta..Hadiah semua barangan pos..Serious tak rugi join.. (:
http://belogfiqahcheeky.blogspot.com/2012/07/exclusive-ramadhan-giveaway-by-kiera.html

 
Copyright@Segala Yang Terkandung Dalam Blog Ini Hak Milik EnaRasinah