assalamualaikum semua... Heyy ! Awak stalk sini ke ?? Haa ! kantoi.. Btw, tiada apa yg menarikk dekat sini tapi yg pasti anda tidakk rasa menyesal laa.. Hehehe.. Dah mula jarang blogging tapi korang boleh follow aku dekat twitter :)

07 April 2012

the revenge...!

assalamualaikum semua !
selamat petang !


hope korang senyum pluss ketawa laa yee bila baca entry nie, haha... *memakse kee* aku buzy sikit laa sebab tu laa tak update entry baru.... lagipunn tak rasa nakk post entry baru, haha... semalam aku pegi KL untuk amek kakak aku laa macam biasa... selagi dia tak habis belajar, selagi tu laa mak ayah aku kena amek and hantar dia bila dia nak balik segamat... mengada betol kann ! alasan dia nak pegi TBS tu nunn jauh sana, haha *tapi memang punn, dari kota damansara nak ke TBS kt Sg. Besi tu jauh* harap dua bulan akan datang jantung hati kakak aku c qayyum tu dapat beli motor coz boleh laa dia hantar kakak aku kee TBS kann, tak payah laa mak ayah aku nak maek hantar dia bila weekend.... kesian woo ! seperti biasa laa kalau hari jumaat memang sahh laa jam gila babeng wa cakap sama lu derr, nak nak waktu puncak... aku dengan mak ayah aku dah gerak awal pagi semalam tapi tetap jam weyy, tension aku di buatnya ! dah laa panas, terkandar ke main lama ~ aiyoo~ balik pulakk jamm lagi dua kali pulakk tu, tempat lain lain.. jam di sebabkan excident lori and kete, lagi satu tayar lori boleh meletop pulakk... haishh ! yg buatkann jamm tu bertambahh panjang bila sikapp pemandu dekat malaysia ni suka sangat tengok apa yg jadi dekat kiri kanan dia, drive jeelaa kann senang tak jamm panjang sangat ni nakk tengok jugakk....aptb laa... nak prihatin punn tengok tempat laa yee :)





okayy, korang mesti dah penat dokk baca story dekat atas tu kann... now, aku nak story yg memang ada kena mengena dengan title tu ?? nampak tak title hari ni ?? revenge ouhh... in BM, dendam kann... * semua mengiya kann nampaknya* aku rasa ramai rata rata manusia deekat dunia nie ada perasaan tu kann, tak kira laa pada siapa and sebab apa perasaan tu timbul.... mungkin sebab kisah lampau takpunn kisah turun temurun dari keluarga kann... okayy laa, selama aku hidup dekat dunia niee laa parents aku tak pernah sekalipunn ajar aku dengan adik beradik aku untuk berdendam walaupun orang buat kesalahan besar dekat kitorang... and alhamdulilah laa cuz aku dah dididik macam tu kann.... aku selalu ingat pesanan arwah atok aku bukan pada aku jee tapi pesan tu dia selalu ingatkann dekat anak cucu dia " Biar Orang Buat Kita Tapi Kita Jangan Buat Orang" sebabnya kalau kita balas balik apa yg orang buat pada kita tu bermakna kita sama jee macam orang yg buat kita kann... kita mestilaa tak nak di label sama dengan orang tu kann so lebih baik kita diamm jee, anggap bende tu tak pernah jadi... takkan selamanya kita nak bermusuh kann... mungkin kita perlu belajar untuk memaafkan orang lainn daripada kita berdendam dgn orang lainn... kesalahan yg mereka lakukan tu kadang kadang memang menyakitkann hati, nak nak bila orang mangaibkan kita, memfitnah kita, melakukan sihir pada keluarga kita, membunuh orang yg kita sayang kann.... tapi kita harus fikir semua dugaan tu berlaku datangnya dari mana ?? dari siapa kalau bukan MAHA PENCIPTA kann... korang mesti tahu kann " ALLAH tidak akan menguji hambanya di luar kemampuan hambanya sendiri " maksudnya ALLAH percaya kita mampu terima segala dugaan dariNYA dan kita akan sentiasa melutut dan bersujud untuk memohon bantuan dariNYA, dari situlaa hati kita akan tenang dan akan di jauh kann dari segala perasaan dendam yg membuak buakk... korang kena ingat perasaan dendam tidak akan berhenti selagi kita sendiri tidak memberhentikannya... hati manusia akan lembut bila kita sentiasa berbuat baik kepadanya setelah dia melakukan sesuatu yg tidak baik pada kita... mungkin perasaan dendam yg ada dalam diri korang tu dari keturunan korang, just like dari atok nenek moyang korang yg tanamkann perasaan tu dalam diri keluarga dorang untuk berdendam dgn seluruh keluarga orang yg dorang benci... and korang pun turut laa benci and berdendam walaupun korang taktau kisah silam yg berlaku waktu dulu, siapa yg dapat dosa ?? korang jugak kann ?? why not if korang fikir positif sikit or bagi pandangan yg positif pada keluarga korang supaya jgn terus menerus berdendam.. sesungguhnya memaafkan orang lebih besar pahalanya kann ?? betol takk ?? mungkin aku ni takdelaa dalam situasi korang tu kann tapi sebagai sorang manusia laa kann, bila berdendam niee ramai yg akan jadi mangsa or mungkin orang yg tak bersalah menjadi korban... just think, ALLAH tu sentiasa ada.. dia tahu siapa yg benar and siapa yg salah tau so let it be... walau sakit or perit sekalipunn yg korang rasa, korang kena maafkan jugakk... if korang berdendam then orang yg korang dendam tu dah takde, korang dapat bonus dosa tauu... suka kee ?? i dun think soo yg korang suka kann... orang yg berbuat jahat ni kadang kadang mungkin dorang lupa kewujudann ALLAH sebab tu laa dorang suka buat benda jahat tapi kita ni baik sangat kee untuk menilai orang lain jahat ?? *jawablaa yee* jangan sebab sekali dia melakukan kejahatan kita kena terus cop muka dia " orang jahat " kita sendiri belum tentu di tempatkann dekat mana di akhirat nanti.... aku tulis entry hari ni bukann sebab aku nak sokong orang jahat yg ado ! tapi pandang dari sudut lain, tak salah kann ?? orang dah berbuat jahat dekat kita, janganlah kita berdendam dengan dia okayy... anggap jee kejahatan yg dia buat pada kita tu satu ujian dari ALLAH, dekat situ laa baru kita mula sedar dan redha dengan setiap yg menimpa pada diri kita... aku nie bukan laa penceramah bebas atau motivator macam Dr. Fadzilah Kamsah tu dan jugakk bukan Ustazah Norbahyah dalam Semanis Kurma tu.... aku adalah aku, yg masih belajar untuk berdiri atas kaki aku sendiri dekat dunia ni tanpa bantuan kedua ibu bapa, sahabat, kekasih mahupunn keluarga aku... tak salah rasanya untuk aku berkongsi apa yg aku nak kongsi, lagipun nie kann blog aku... suka hati aku laa kann nak post entry apa sekali pun... mana yg suka tu jadi kann iktibar, mana yg tak suka tu keep smiling okayy... jangan sebab kau baca entry aku hari ni terus taknak skodeng blogg aku lagi ~ aiyoo~ parah tu... kau emosi ke aku yg emosi kann ?? haha... dalam dunia ni kalau takde yg jahat maka takde laa cabaran dalam hidup kann ?? yg penting jangan copat melatah ! zaman Rasulullah punn wujud orang jahat, ini kann pulak dunia yg akhir zaman nie kann... makin ramai orang yg dengki, busuk hati, tak boleh tengok orang lain senang kann kann, betol takk ?? kebanyakkan nya orang melayu or orang islam itu sendiri... geram aku laa ! time meniaga, pantang tengok kedai orang lain maju dari kedai dia so dekat situ laa dia mulaa buat benda benda khurafat ! tapi bangsa lain aku tengok okayy je kott, bekerjasama lagi ado kann... tak pernah iri hati punn, kadang kadang tu bolehh share kedai makan lagi.... aiseymann....








rasanyaa, cukup laa aku membebel untuk hari ni... sebab nyaa aku tengok ramai yg membaca tu mulai ngantokk and ado jugak yg mata dia mula tertutup separuh, haha... rileks laa der ! siang masih mudaa, haha... act, kejap lagi aku nak pegi tempat scandal aku c nurul tu kerja nak pegi hantar laptop kakak aku yg rosakk ! macam mana boleh jahanam punn aku taktau... ganas betol laa kakak aku niee... ehh, jajap aku nak bagi tips dekat korang yg study tu.... if korang nakk pegi class then tinggalkann lappy korang dekat hostel make sure korang cabut batry lappy korang and bawak batry korang tu bersama yee... sekarang ni kes curi lappy merata rata beb, sebab dorang pakai 1 alat yg boleh kesan lappy so bagi mengelakkan lappy kesayangan korang tu hilang cabut laa batry tu nanti dorang tak boleh kesan lappy korang tu tauu tauu... alat tu hanya boleh kesan lappy yg ado batry jee bang/kak oi... nak story kojapp " cikgu aku hilang lappy dalam kete sebab pencuri tu tahu ada lappy dalam kete cikgu aku melalui alat tu laa, lebih sedih sebab lappy tu hilang sekelip mata depan rumah cikgu aku and depan mata cikgu " so, better korang ingat tips yg aku bagi tak kira student IPTA/IPTS or orang biasa yg suka bawak lappy ke hulu ke hiliaq tu untuk urusan kerja or urusan wiFi kat cafe.. tapi korang yg dah tahuu, buat buat jeelaa terkejot and baru tahu, haha... beware !





with purplishes love,

THANKS ! sudi membaca, sayang korang :)

1 comment:

 
Copyright@Segala Yang Terkandung Dalam Blog Ini Hak Milik EnaRasinah